![]() |
Bilde 1: Barn og IKT |
Den beste og mest fremtidsrettede videregående skolen i Norge
Det er mandag og klokka nærmer seg 08.15, et titalls lærere forbereder seg til første undervisningstime. Arbeidsverktøyet vårt er Mac og det samme er det for elevene. Virker alt som det skal i dag? Hva med Smartboardtavla, virker den? Finnes det høyttalere jeg kan bruke på klasserommet? Jeg er ikke helt sikker på programmet jeg skal bruke? Disse tankene har mange av lærerne denne morgenen. Men vi prøver så godt vi kan, og vi jobber etter vår visjon om å være den beste og mest fremtidsrettede videregående skolen i Norge. Det betyr blant annet at vi skal tilby elevene et unikt studietilbud gjennom høyt kvalifiserte medarbeidere, moderne undervisningsformer og gode tekniske hjelpemidler. Vi skal være ledende på IKT i undervisningen. Dette krever mye av skoleeier, skoleleder og lærere ved skolen. Krav skaper utfordringer og en av utfordringene er hinder for god bruk av IKT i skolen.
Min skole har valg It´s learning som
skolens pedagogiske plattform. It's Learning er en nettbasert
læringsplattform og et verktøy som elever og lærere bruker daglig. Elevene kan blant annet logge seg på og gjøre oppgaver, hente informasjon fra
lærer, sjekke fravær og orden-/atferd. Dette stiller krav til hver enkelt lærer om at dette verktøyet skal brukes og det skal brukes riktig slik at hver elev enkelt kan følge med på hva som skjer i hvert fag og forhåpentligvis oppnå god læring.
Har vi som lærere god nok digital kompetanse? Og er kanskje nettopp lærernes digitale kompetanse den største hindringen for god bruk av IKT i skolen?
Digital kompetanse er en absolutt nødvendighet i dagens samfunn.
Skolen er helt klart en del av
kunnskapssamfunnet og må holde tritt med utviklingen. Som lærer trenger
jeg god digital kompetanse for å forbedre elevenes læring ved hjelp av verktøy som f.eks. It´s learning.
Min digitale kompetanse er helt avgjørende
for god klasseledelse og god læring hos mine elever. Jeg skal jo tross alt løfte elevenes læringsutbytte. Som lærere er vi rollemodeller og det
gjelder også for elevenes IKT bruk. Elevene ser hvordan vi som lærere bruker
IKT, og de gjennomskuer oss fort hvis vi ikke henger med i utviklingen.
Elevene ligger ofte foran lærerne når det gjelde digital kompetanse. Dette blant annet fordi mange lærere vegrer seg for å ta i bruk digitale verktøy og henger derfor igjen i fortiden.
Er læreren den største hindringen for god bruk av IKT i skolen?
klasserommene. Mange skoler har ikke klare pedagogiske retningslinjer for hvordan de vil at IKT skal brukes for å oppnå bedre læring hos elevene. I tillegg er det ofte mangler i form av at teknikken ikke fungerer som den skal og at ikke den tekniske hjelpen er der når man trenger den aller mest.IKT støtte og hjelp må være tilrettelagt på skolen og læreren bør få
opplæring.
Læreren må også selv ta ansvar for å oppdatere seg og sette seg inn i det som kreves fra skolens side når det gjelder bruk av IKT for å forbedre sin digitale kompetanse. For å få til en god bruk av IKT i undervisningen og for å få dette til å fungere i praksis mener jeg at det er helt avgjørende med lærere som har god digital kompetanse, i tillegg til at de er engasjerte og motiverte. Jeg mener dette må være på plass hvis vi som lærere skal veilede elevene i den digitale verden. Vi må selv være en del av denne verdenen og vi må føle oss trygg på at vi kan mestre den. For mange kan dette være en utfordring, spesielt for lærere som har vært lenge i yrket. Det lurt å ta tak i seg selv først før man skylder på at alt det andre ikke fungerer.
Ledelsen ved skolen må også legge til rette for at den digitale kompetansen utvikles. Skoleledelsen må være tydelig med klare mål for hvordan IKT skal brukes og stille krav til de ansattes arbeid med digitale verktøy for å oppnå bedre læring. (ITU 2009) Mange lærere mener at det er her problemene ligger. Skolen har verktøyet men det er ingen klare mål på hvordan dette skal brukes på riktig måte for å oppnå bedre læring hos elevene.
Jeg mener at både mangel på teknisk og pedagogisk støtte, manglenede digital kompetanse hos lærerne, og utydelige mål for riktig bruk av IKT fra skoleledelsens side er hindringer for god bruk av IKT i undervisningen.
Hva sier Kunnskapsløftet om digital kompetanse?
Læreren må også selv ta ansvar for å oppdatere seg og sette seg inn i det som kreves fra skolens side når det gjelder bruk av IKT for å forbedre sin digitale kompetanse. For å få til en god bruk av IKT i undervisningen og for å få dette til å fungere i praksis mener jeg at det er helt avgjørende med lærere som har god digital kompetanse, i tillegg til at de er engasjerte og motiverte. Jeg mener dette må være på plass hvis vi som lærere skal veilede elevene i den digitale verden. Vi må selv være en del av denne verdenen og vi må føle oss trygg på at vi kan mestre den. For mange kan dette være en utfordring, spesielt for lærere som har vært lenge i yrket. Det lurt å ta tak i seg selv først før man skylder på at alt det andre ikke fungerer.
Ledelsen ved skolen må også legge til rette for at den digitale kompetansen utvikles. Skoleledelsen må være tydelig med klare mål for hvordan IKT skal brukes og stille krav til de ansattes arbeid med digitale verktøy for å oppnå bedre læring. (ITU 2009) Mange lærere mener at det er her problemene ligger. Skolen har verktøyet men det er ingen klare mål på hvordan dette skal brukes på riktig måte for å oppnå bedre læring hos elevene.
Jeg mener at både mangel på teknisk og pedagogisk støtte, manglenede digital kompetanse hos lærerne, og utydelige mål for riktig bruk av IKT fra skoleledelsens side er hindringer for god bruk av IKT i undervisningen.
Hva sier Kunnskapsløftet om digital kompetanse?
![]() |
Bilde 3: Digital kompetanse |
Krav vedrørende digital kompetanse er fremhevet i sentrale styringsdokumenter og Kunnskapsløftet. (Program for digital kompetanse 2004-2008; L06) Skolen med lærerne i spissen skal oppfylle Kunnskapsløftet. Da er god kompetanse i IKT en forutsetning for å kunne oppfylle kravet som sier at digital kompetanse skal være en del av alle fag og på alle nivåer i skolen. Føler man at man har manglende digital kompetanse som lærer er dette er hinder for å bruke digitale verktøy i undervisingen.
Mulig løsning: Delingskultur og riktig bruk av ressurser?
Mange lærere trenger derfor opplæring i bruk av digitale verktøy til bruk i undervisningen. Dette kan gjøres internt ved å bruke ressurser man allerede har. Mange lærere har god digital kompetanse som bør deles med andre. Det er viktig med kunnskaps- og erfaringsdeling når det gjelder digital kompetanse til pedagogisk bruk. En slik delingskultur vil kunne utjevne forskjeller hos lærere når det gjelder digital kompetanse. (ITU 2009) Skoleledelsen må også kunne, ved hjelp av gode mål på pedagogisk bruk av IKT, sikre at dette blir integrert i all undervisning. På denne måten kan skolen og lærerne oppfylle Kunnskapsløftet når det gjelder elevens utvikling av digital kompetanse.
Kilder:
Program for digital kompetanse 2004-2008. Utdannings-og forskningsdepartementet. http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Grunnskole/Strategiplaner/program_for_digital_kompetanse_liten.pdf
Mulig løsning: Delingskultur og riktig bruk av ressurser?
Mange lærere trenger derfor opplæring i bruk av digitale verktøy til bruk i undervisningen. Dette kan gjøres internt ved å bruke ressurser man allerede har. Mange lærere har god digital kompetanse som bør deles med andre. Det er viktig med kunnskaps- og erfaringsdeling når det gjelder digital kompetanse til pedagogisk bruk. En slik delingskultur vil kunne utjevne forskjeller hos lærere når det gjelder digital kompetanse. (ITU 2009) Skoleledelsen må også kunne, ved hjelp av gode mål på pedagogisk bruk av IKT, sikre at dette blir integrert i all undervisning. På denne måten kan skolen og lærerne oppfylle Kunnskapsløftet når det gjelder elevens utvikling av digital kompetanse.
Kilder:
Program for digital kompetanse 2004-2008. Utdannings-og forskningsdepartementet. http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Grunnskole/Strategiplaner/program_for_digital_kompetanse_liten.pdf
LK06. Lærerplan for kunnskapsløftet.
http://www.udir.no/Lareplaner/Grunnleggende-ferdigheter/
ITU 2005. Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling
av digital kompetanse i grunnopplæringen.
http://www.itu.no/filestore/Rapporter_-_PDF/DK_utredning.pdfOppsummering av ITUs inspirasjonsseminar for skoleledere. 2009. Hvordan lykkes med utviklingen av digital kompetanse i videregående skole?
Bilder:
Bilde 1:Barn og IKT
Bilde hentet fra www.flickr.com, 8/5-15
https://www.flickr.com/photos/itupictures/8166927220/in/photolist-drFCW1-6CuPyj-oTsX9m-fL3gof-drFur4-drVMqc-paFxqF-p8V9UC-haJ1j7-9qnQ1z-pFX7fM-ngm9r-55RWwU-nmaA2-sA5eB-oTrRsz-oEBhA-nMruY-tzhPy-fGoLg8-hhxiLv-9rZ8Mg-tQj9H-egb8RW-pJ1uwi-ebBnkG-oRixd-hhyTor-99UTjV-79vv1k-stuUQ-pG3s3y-oMimJj-rmBuM-9fEdzz-bQRAEX-hpzSA2-pJ9Rtc-or6nq6-7N4dnH-7N4c6v-2hBawX-dBYX4R-hhyBqV-hhyfVr-8Dgui3-cSSe43-cSScZf-nJESVK-f5HC5r
Bilde 2:Not again!
Bilde hentet fra www.flickr.com, 8/5-15
https://www.flickr.com/photos/migueleveryday/5914092322/in/photolist-a1BgB1-nzfe54-s267BE-7gWkWU-EM9nq-bbmq1M-drYWCQ-bbmqaR-bbmpVe-bbmpvk-ai3U1u-bbmpPt-52QiUc-bbmpJ4-qP3gXn-pCy77D-bamXKD-8e7DDi-oJVhV1-62LqWd-8qW5S2-69WoL8-4ozwAs-d6TATN-6Wt9Xs-6CMhzp-7DJXv1-7Dv1kN-2U3Gwq-7Dv1i3-c8iB5C-ams7NQ-9ec3q-7SDntv-7MJJV2-ai4afj-ampiu6-8qW5RF-bkjHEf-bkjVC9-bka269-by4Xxi-ams7y1-7bHXbW-2qVbY1-63qQs7-EMg5f-EMg4w-f78fcb-4GXcBN
Bilde 3: Digital kompetanse
Bilde hentet fra www.flickr.com, 8/5-15
https://www.flickr.com/photos/terryfreedman/8331136482/in/photolist-dGcfCb-rjZ6vk-rZ9LGY-oMcT4Z-rjYY2H-setGqL-oM9TLs-seqSRS-sgyZtY-rXoMU8-sgEZBR-sgyVpA-rjVreM-9zTYKp-8GHvmm-aeK6ix-8DdpNn-ejE95g-o4q6k8-aqSWg2-n8prn2-afqBy8-9zTYCX-bvafj4-8Ddpvk-a7KRra-bBqHbC-prz2n6-oMbtsT-cToFey-hhxvTN-pUkUFq-prxB3B-rZd9kQ-sgNsgn-rjNaFY-rZnMWL-sgMZRf-rk9dh8-rXBM4z-rZuvTt-rZuuaP-seDDT1-sgTPAH-sgTKd4-afELHf-nWtPJ-8Hv8ip-sgDyQu-sgJ9QL
Utfordrende og betimelig spørsmål i headingen. Bra! Vi skolefolk trenger å bli utfordret på dette området. De fleste har ikke nok kunnskap, og ja, vi må ta en del ansvar selv for faglig oppdatering. Tøft at du sier i fra. Men hva skal skoleledelsen gjøre med de som ikke vil tilegne seg denne kunnskapen? Hadde vært spennende og fått noen synspunkter på det. Fin, oversiktelig blogg. Likte godt bilde nr to :)
SvarSlettDet frister å rope jaaaaa til det du spør her. Jeg tror uten tvil at lærere har et stor ansvar og skyld i at IKT ikke blir brukt riktig i undervisning. Det lett å være skylde på lærere, men jeg tror nok at det er flere som har en del av skylda her. Jeg synes det er sjokkerende at lærerskolen fortsatt ikke har gitt større plass til IKT i deres utdanningsprogrammet. Så seint som i 2014 driver folk å ta videreutdanning i Norge der de skal ha en skriftlig eksamen uten å kunne bruke pc eller noe form for hjelelpemidler. Når høgskolene som utdanner fremtidens lærere ikke tar hensyn til at vi befinner oss i informasjonssamfunnet, hvordan skal lærere kunne formidle disse verdiene videre til sine elever? En ting er sikkert, det er ikke sikkert jeg kan forandre måten systemet fungerer, men jeg kan forandre måten JEG underviser på.
SvarSlettMange gode poeng her, Hanne. Jeg likte godt ditt forslag om "delingskultur". Hvordan kunne dette vært gjort i prakis, og hvordan kan man sikre at de fleste eller alle er med på dette? Er det mulig med mange steile motstrebersker i skolen? Hvilke tiltak skal an gjøre ift til disse som ikke ønsker, kan eller vil bli en del av det digitale samfunnet?
SvarSlettJeg tror David er inne på noe essensielt? Grunnutdanningen og videreutdanning må endres! Og det er ikke gjort i en håndvending. Lukter jeg en disruptiv innovasjon?