tirsdag 25. november 2014

Er den teknologiske utviklingen kommet så langt at den kan true tradisjonell klasseromsundervisning slik den er i dag?


I den tradisjonelle klasseromsundervisningen er læreren foreleser og eleven passiv tilhører. Undervisningen kjennetegnes av enveiskommunikasjon og ikke dialog. Skolen har heldigvis utviklet seg og læreren fungerer mer og mer som en personlig veileder for elevene. Dette har utviklet seg enda lengre og nye pedagogisk metoder som omvendt undervisning brukes mer og mer og mer i undervisningen.

Omvendt undervisning

Omvendt undervisning er en undervisningsform for blandet læring hvor elevene eller studentene ser videoforelesninger på nett (oftest hjemme) og bruker tiden på skolen til oppgaveløsning og gruppearbeid. Tradisjonelt har det på læresteder vært klasseromsundervisning med lekser og oppgaveløsning, men denne undervisningsformen snur opp ned på dette. Målet er å gi læreren bedre tid til eleven. Omvendt undervisning vil gi læreren bedre muligheter til å veilede og gå inn i en dialog med eleven. Dette gir også elevene mulighet til følge undervisning tilpasset eget nivå og i eget tempo når de har tid. Omvendt undervisning er norsk oversettelse for det engelseke begrepet flipped classroom

Bilde 1: Flipped Classroom

Khan Academy er et nettsted som tilbyr video og andre læringsressurser til bruk i læreprosessen innenfor ulike fag. Det er gratis å bruke, og kan brukes som et supplement til undervisning og bøker. Læreren kan også bruke det som ligger her i sitt undervisningsopplegg, også til omvendt undervisning. Målet for Khan Academy er å gi undervisning av høy kvalitet til alle som ønsker det uansett hvor man befinner seg.  

Et annet konsept som er på fremmasj er MOOC - "massive online courses". Dette konseptet har allerede påvirket hvordan utdanning leveres. MOOC har blitt en stor suksess og antall kurs som tilbys og studenter som deltar er økende. MOOC er fleksible nettkurs som er gratis og tilgjengelig for alle. MOOC ble startet med et ønske om å gjøre utdanning tilgjengelig for alle uavhengig av livssituasjon, økonomi og geografisk lokasjon. MOOC er fjernundervisning, alt foregår på nett. Mange kjente universiteter i hele verden er med på dette. 

Bilde 2: Online learning

Er denne utviklingen en disruptiv innovasjon?

En disruptiv innovasjon er en nyskapning som forstyrrer et eksisterende marked. Begrepet brukes i forretnings- og teknisk litteratur for å beskrive innovasjoner som forbedrer et produkt eller en tjeneste på en måte som markedet ikke forventer. Den disruptive innovasjonen vil som regel være enklere, billigere og mer praktisk enn de etablerte produktene i de tradisjonelle markedene. (wikipedia.no)

Clayton M. Christensen skapte uttrykket disruptiv teknologi.
Mens teorien i første omgang fokuserte på endringer i produksjonsbedrifter av ulik type, har Christensen i de senere år interessert seg for disruptiv innovasjon innen utdanning (Disrupting Class, Christensen 2008). I boka Disrupting Class snakker Christensen om hvordan disruptiv innovasjon vil endre måten verden lærer på. Omvendt undervisning ved hjelp av f.eks Khan Academys læringsvideoer og MOOC er et eksempel på dette. Skolene må få øynene opp for at bruken av teknologi er omfattende og økende innenfor utdanning. Mulighetene dette gir er i ferd med å endre måten vi lærer på. Det bør også endre hvordan skoler tenker på. Hvordan vil framtiden se ut?

Fleksibel utdanning og fjernundervisning er ikke nye begrep.  Dette har eksistert i både grunnskole, videregående og høyere utdanning lenge fordi elever/studenter har forskjellige behov,  og skolene har forsøkt å legge til rette for at alle skal kunne ta en utdanning. Valg av kommunikasjonsform mellom student og lærested har alltid blitt bestemt av tilgjengelig teknologi. Ny teknologi skaper muligheter, muligheter til å utvikle læreprosessene. Dette ser vi klart i eksemplene over. Khan Academy med sine læringsvideoer som kan brukes bl.a. i omvendt undervisning,  og MOOC der hvem som helst kan ta en utdanning hvor som helst i verden, er kommet for å bli. Læringsinstitusjonene må henge med i utviklingen. Det som skjer ved hjelp av ny teknologi innenfor nye læringsmetoder er en disruptiv innovasjon, og løsningene ny teknologi har utviklet har kommet for å bli enn så lenge. Utviklingen vil bare fortsette.

Bilde 3: MOOC

Vil læringsinstitusjonene forsvinne?

Mange er bekymret for akkurat dette. Man frykter at omvendt undervisning og fjernundervisning vil føre til at man på sikt har et mindre behov for lærere i skolen siden undervisningen allerede er lagt ut på video og på nett tilgjengelig for alle. I virkeligheten tror jeg det er det motsatte som skjer. Gjennom en slik undervisningsmetode vil det bli frigjort mye tid i klasserommet der læreren i større grad kan veilede elevene der de er i sin læringsprosess. Denne måten å gjennomføre  undervisning på representere et paradigmeskifte innenfor undervisning.

Opplæringsloven sier at opplæringen skal tilpasses den enkelte elev. Vil ikke læremetoder som omvendt undervisning gjøre nettopp tilpasset opplæring enklere? Som lærer vet man at det er vanskelig å treffe på hver enkelt elev sitt nivå med en forelesning. Det blir også veldig liten tid igjen til individuell veiledning av hver enkelt elev. Når eleven selv kan gjøre forberedelser hjemme i form av f.eks en videoforelesning fra Khan Academy blir det frigjort mer tid til veiledning og dialog med elevene. Man vil derfor i langt større grad tilby tilpasset opplæring. (Utdanningsforbundet, Bedre skole nr. 2 2012) 

Bilde 4: Blended learning
 

Vil skolene påvirkes av disruptive innovasjoner?

JA!!!!
Skolene vil påvirkes av disruptive innovasjoner som f.eks. MOOC og omvendt undervisning. Tradisjonell klasseromsundervisning vil derfor bli påvirket av ny teknologi og nye læringsmetoder. Tradisjonell klasseromsundervisning vil også i framtiden være en metode for læring, og læringsinstitusjonene vil ikke forsvinne. Men vi vil se endringer i metoder å lære på, og endringer i lærerens rolle fra å være en foreleser til å bli en veileder. Jeg tror at en kombinasjon av flere ulike tilnærminger til læring er bra som f.eks. omvendt undervisning, vanlig klasseromsundervisning og online kurs. På denne måten vil utdanningen bli mer tilpasset den enkelte elev sitt nivå, og bli tilgjengelig for langt flere enn før. Og det er vel bra, er det ikke?
 

Kilder:

Wikipedia, flipped classroom, 25/11-14
http://en.wikipedia.org/wiki/Flipped_classroom

Khan Academy, 25/11-14
https://www.khanacademy.org/


Utdanningsforbundet Bedre Skole nr. 2 2012, 25/11-14
https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_nr_2-2012/5502-BS-2-12-web-ny_Engum.pdf

Clayton Christensen, 25/11-14  
http://www.claytonchristensen.com/
 

Christensen, Clayton, Michael B. Horn and Curtis W. Johnson. 2010. Disruptive class: how disruptive innovation will change the way the world learns. McGraw-Hill.



Wikipedia, disruptiv innovasjon, 25/11-14
http://no.wikipedia.org/wiki/Disruptiv_teknologi

Wikipedia, Blandet læring, 25/11-14
http://no.wikipedia.org/wiki/Blandet_læring

Wikipedia, Omvendt undervisning, 25/11-14
http://no.wikipedia.org/wiki/Omvendt_undervisning
Wikipedia, MOOC, 25/11-14
www.mooc.org

Bilder:

Bilde 1: Flipped Classroom
Bildet hentet fra www.flickr.com, 8/5-15
https://www.flickr.com/photos/ajc1/8615353879/in/photolist-e8iWy8-9p72i2-2Ks99-6HSmuq-amEfNM-oqzWJR-8aJYFg-7GVU8v-oGGDyB-w9yVN-egnPHK-5mQckQ-7tLPdr-FECx5-oGpAmZ-5oHLa6-9qjh1s-oFz1B1-9qKrHd-9qGrNV-9qjgZL-9qgemH-9qGrLt-9qgekP-9qgeoz-9qjh4U-9qKrLq-9qjh2y-9qKrJh-fmt6xj-9LdwNH-c883Hs-c885Uf-c884sb-cXQksw-5jQr1B-UF7u9-xsYb-9uhbs-3VCKtP-9ujqu-8SuKSw-dK7wTg-87Tshb-FEE29-FEKGX-NCAdA-8paub7-fk4fGi-bpXSL1

Bilde 2: Online learning
Bildet hentet fra www.flickr.com, 8/5-15
https://www.flickr.com/photos/mkhmarketing/8540717756/in/photolist-e1HpQq-8vHsdE-5nEZD8-gU6AuL-9kVqud-9kVqtY-9kVqtS-phwwPW-9kVqu5-9kVqu7-5tg5Pp-opKerd-phww4C-83prvY-pz2qHt-pyKmpg-pyZJ4S-pyZHHw-phxhkR-pz2q5p-phwVEd-pyKmur-pz2qNP-opKjsq-o8sTtb-o8u4Bn-o8sVxR-opKi6Y-opW2wC-o8sRsC-avLFVB-avPpMm-avPny7-avPpcL-avPm2S-avLJxk-avPkKC-avLFki-avLH6t-avPjRA-avPmtQ-avLHY4-avPoEU-rcCxn-phwx55-phxhNp-avLLc6-6VDVQE-fcpvMo-fcpwf7

 
Bilde 3: MOOC
Bildet hentet fra www.flickr.com, 8/5-15
https://www.flickr.com/photos/92641139@N03/8423301722/in/photolist-dQkC93-d69m5W-e6NW3q-gTdSqd-ejokZk-ggH827-dSyZ94-hRhRES-fA77C4-bR3ThV-rbBZhc-cJrxNA-rAzYJv-dRvhn4-dUTNf5-nvZ6HN-bVGbrg-ftGuXK-ftGrFn-ftWMcb-ftGqUg-ftWLeC-ftWKWq-ftGpAH-ftGprx-oFw1z3-hMgTp1-dDRGpb-h1FxoP-epPG6u-ffV2Sy-ftGwPa-ftGvY6-ftGv6M-ftWNtw-ftWMJQ-ftWJRS-ftWJGf-ftGosM-ftGoig-ftGofi-ftGnZe-ftWHMQ-ftWHHQ-ftGnT2-ftGnyk-ftGnuT-ftGnbT-ftWGPG-ftGmT6

 
Bilde 4: Blended learning fra www.flickr.no, 8/5-15
https://www.flickr.com/photos/gforsythe/7704609288/in/photolist-cJQ8Vb-f5PLHD-f653ew-f5PL38-f5PLRe-f5PMrV-f5PMkr-f652Yo-f5PLrr-cMqJDG-cMqKbC-cMqJVj-cMqKqS-cMqKPU-cMqK45-eybD6-cMqJwm-cMqJvh-cMqJsQ-cMqJzW-cMqJaJ-omhrxy-cMqHUw-cMqJkW-cMqJ7E-9spZDu-9spZHj-9spZFf-dsmyMQ-dsmysj-dsmoFM-dsmpar-dsmoZV-dsmyoW-dsmp7v-dsmnX2-dsmper-dsmpwr-dsmybm-dsmoNa-dsmpzZ-dsmydo-dsmywG-dsmpmr-dsmos8-dsmpt4-dsmzjC-dsmzd5-dsmyEQ-dsmxXL